Námořním provozem jsem se už nějaký pátek nezaobíral, tak jsem si udělal víkend, který jsem věnoval lovením námořních stanic (samozřejmě v rámci volného času). Jednak jsem si naladil a vyzkoušel, že stále funguje NAVTEX 518 kHz, na 2182 kHz stále funguje oznamování hlášení "securité, securité ..." a na 2187 a 8414.5 běží systémem DCS (GMDSS) identifikace lodí. Perfektní v dnešní době je, že si můžete všechny zachycené lodě zobrazit na internetu podobně jako leteckou dopravu. Vidíte nejen kde se momentálně loď nachází, ale také odkud vyplula, kam míří a kdy má dorazit do cílového přístavu. Stačí vyhledat na internetu zachycené číslo lodě MMSI (Maritime Mobile Serivce Identity) a lze ji bez problémů sledovat.
Jelikož ale je kvůli celkové digitalizaci (právě kvůli automatické identifikaci a posílaní pozic lodí jak přes VKV a KV) a dostupnější satelitní komunikaci INMARSAT, je na krátkých vlnách lodní provoz kolem Evropy již velmi malý. Ty tam jsou časy, kdy jste mohli slyšet na krátkých vlnách spoustu SSB telefonních hovorů. Dnes již převážnou většinu fonetického lodního provozu tvoří meteorologické stanice (přesněji stanice navigačních výstrah) a těm jsem se věnoval tento víkend především.
Stanice navigačních výstrah je možné slyšet po celých krátkých vlnách, ale jen málokteré vysílají na vyšších pásmech než 90m (do 3 MHz). Největší provoz je právě v zajímavém rozsahu 1.6 MHz (konec středních vln) až 3 MHz včetně amatérského pásma 160m. Jednoznačným identifikantem je používání provozu USB, kdežto amatéři používají LSB, takže tyto stanice bez problému odlišíte.
Přiznám se, že jsem se tomuto pásmu nikdy moc nevěnoval, protože se objevují většinou u nás velmi dobře slyšitelné pobřežní stanice z Itálie a do toho navíc pásmo používají i piráti na konci středních vln a z druhé strany kolem 3 MHz se objevují poměrně často vojenské ruské stanice používající nějaké staré SSB radiostanice se špatně potlačenou nosnou a nebo přímo vysílající amplitudovou modulací. Chce to tedy trochu trpělivosti a navíc je možné na internetu nalézt nejen rozvrh vysílání obecný, kde jsou uvedeny časy a kmitočty pobřežních stanic, ale také i digitální podobu "Reeds Nautical Almanac" kde spoustu informací najdete také.
Nebudu to zdržovat, mimo notoricky známých italských stanic jsem objevil velmi příjemná překvapení ve formě mnoho let neslyšeného ROGALAND RADIO nebo opravdu DX stanice ST.JOHNS COAST GUARD z kanadské provincie NEW FOUNDLAND.
Dvojitá smyčkovka prostě fungovala perfektně a zase jsem si rád sednul k rádiu a prolaďoval pásmo. Zimní měsíce, kdy jsme ušetřeni práskání v éteru z bouřek je potřeba náležitě využít.
Martine, také je občas poslouchám. Obvzláště ty italské jsou pěkně slyšet. Konečně se mi potvrdilo o co jde, i když jsem tušil, že to jsou zprávy z přístavů o počasí pro lodě na moři. Bohužel mimo ruštiny neumím nic.
Petr Hlinsko.
Slyšel jsem nedávno ještě LFO Orlandet (NOR) 1782 ve 2318z, LGZ Farsund (NOR) 1785, obě stanice qsa 3. Dále PBK Ijmunden (HOL) 3673 ve 2324z LSB E "Securité, securité, securité to all ships ..." velmi silně. Z kanadských VOK Labrador NL 2598 Navigation warnings, silnější signál qsa 2 na LW ant, čistější a slabší na AW-06. Podobně a ještě slaběji VCG Reviere-au-Renard QC na stejné fq ve 2319z, francouzky fem.voice.
Centrální adresa klubu, sídlo klubu:
Československý DX klub
Lorencova 5424, CZ-760 01 Zlín
E-mail: mail(at)dx.cz
Kontaktní adresa pro Slovenskou republiku
Ing. Jaroslav Lajda (předseda klubu a zástupce Slovenské republiky)
Bôrická cesta 49, SK-010 01 Žilina
E-mail: slovensko(at)dx.cz
(c) Československý DX klub 2015