Začátkem března jsem si splnil několikaleté přání a vyrazil jsem na poutní zájezd do Santiaga de Compostela. Trasa zájezdu vedla z Česka přes Německo do Francie, kde jsme si prohlédli Lyon a známé poutní místo Lurdy. Poté jsme pokračovali do španělského Santiaga, přičemž posledních více jak 100km bylo věnováno pětidennímu pěšímu putování. Vzhledem k zdravotnímu stavu jsem nešel celou trasu a o to více jsem měl možnost se věnovat poslechu. Cestou zpět jsme navštívili klášter ve španělském Monseratu nedaleko Barcelony a ve francouzském Chartese nedaleko Grenoblu a odtud pak přes Švýcarsko, Rakousko a Německo zpět domů.
Kromě spousty duchovních zážitků jsem si přivezl i zážitky radiové, o které se s vámi podělím.
Kvůli tomu jsem se ovšem nemohl věnovat monitoringu leteckého cvičení Dark Blade, které se v té době konalo v Náměští, kterou mám na doslech.
Do zavazadla jsem si přibalil radiopřijímač Degen 1103 spolu s diktafonem pro možnost nahrávání a scaner Uniden UBCD3600XLT, s možností nahrávání na SD kartu, ke kterému jsem kromě klasického pendreku měl vyrobenou teleskopickou anténu, kterou jsem používal na poslech leteckého pásma. Věnoval jsem se poslechu majákového pásma a prvého leteckého pásma.
Přijímač Degen jsem měl v batohu v podpalubí autobusu a proladění pásma jsem prováděl až večer na ubytování. Tomu odpovídá poměrně chudý výsledek zachycených stanic, pouhé tři NDB majáky a na frekvenci 320kHz ve Španělsku zachycený podivný signál, zřejmě nějaký navigační systém.
Degen 1103
|
Datum |
UTC |
kHz |
|
|
1 |
15.5.2019 |
18:58 |
320 |
|
UNID |
2 |
18.5.2019 |
19:17 |
417 |
SNO |
NDB Santiago de Compostela |
3 |
18.5.2019 |
19:25 |
390 |
SO |
NDB L Santiago de Compostela |
4 |
20.5.2019 |
19:43 |
404 |
LRD |
NDB Lerida (Leida - katalánsky) |
Scaner Uniden jsem měl v příručním zavazadle a scanování jsem se pilně věnoval při každé zastávce autobusu. Tomu odpovídá i mnohem větší počet zachycených stanic.
ATISY a VOLMETY používají všude v Evropě angličtinu, ovšem francouzské a švýcarské ATISY A VOLMETY mluví dvojjazyčně, anglicky a francouzsky.
Pro mne z toho plyne poučení si příště oba přijímače brát v nějaké vhodné brašně do autobusu a při přestávkách rychle na toaletu a a poté se věnovat proladění obou pásem. Čas na to obvykle byl.
Když jsme s autobusem míjeli letiště v Lurdech bylo vidět větší množství, pravděpodobně odstavených letadel. Kromě jednoho Jumba zřejmě nové Boingy 737Max.
Předposlední etapa pěšího putování do Compostely končila ve vesničce Sant Alto, kousek od níž se nachází letiště Santiago de Compostela. Toto letiště nemá službu ATIS. Má smíšený vojenský a civilní provoz a slouží zřejmě hlavně pro charterové lety s lidmi letícími na dovolenou. Během více než hodiny, co jsem postával u dráhy letiště odstartovaly tři Airbusy řady A320. Domácí společnosti komunikovali ve španělštině a zahraniční v angličtině.
Na poslední etapě do Compostely jsme na předměstí minuli budovy Radia Galicia a Television de Galicia. O kousek dál byly budovy další televizní stanice, které jsem si zapomněl vyfotit, a tak ji nemohu identifikovat.
V samotném Santiagu a v některých dalších španělských městech mne na domech zaujaly poměrně vysoké konstrukce na televizní antény. Krajina je kopcovitá a před některými domy navíc byly později postaveny jiné vyšší domy, takže aby si zajistili dobrý příjem, nejsou vzácnosti stožáry s délkou kolem 10 metrů.
Druhý den pobytu v Santiagu jsme odpoledne jeli na výlet na Finistere „konec světa“, nejzápadnější výběžek Španělska, kde jsem si vyzkoušel příjem námořních frekvencí. Námořní pohyblivá služba používá simplexní a duplexní provoz s odstupem 4,6MHz a kanálovou roztečí 25kHz. Do scaneru jsem si zvlášť naprogramoval tabulku pro lodní stanice a zvlášť tabulku pro pozemní stanice. Poslouchal jsem na pendrekovou anténu. Zaslechl jsem provoz na 10, 11 a 16 kanále. Třebaže se jedná o simplexní kanály, tak jsem asi vzhledem k anténě slyšel pouze silnou pozemní stanici. Provoz byl opět anglicky nebo španělsky.
Na cestě po Španělsku jsem z autobusu viděl několik radiových stožárů, ale nedostal jsem se blíže, takže nevím k jakému účelu slouží.
Uniden UBCD3600XLT
|
Datum |
UTC |
MHz |
MHz dle AIP |
|
|
1 |
10.5.2019 |
00:21 |
134,6750 |
134,680 |
BALE Information |
Francie |
2 |
10.5.2019 |
00:25 |
127,2000 |
127,200 |
UNID (Zurich MET Broadcast) |
Švýcarsko |
3 |
10.5.2019 |
00:25 |
127,8750 |
127,880 |
ATIS BALE |
Francie |
4 |
10.5.2019 |
04:31 |
118,3750 |
118,380 |
ATIS BEAUVAIS |
Francie |
5 |
10.5.2019 |
08:36 |
126,1750 |
126,180 |
ATIS LYON ST EXUPERY |
Francie |
6 |
11.5.2019 |
05:24 |
129,3500 |
129,355 |
ATIS NIMES |
Francie |
7 |
11.5.2019 |
17:47 |
125,9500 |
125,955 |
ATIS LURDY |
Francie |
8 |
12.5.2019 |
17:04 |
113,9000 |
113,900 |
TBO - TARBES VOR DME |
Francie |
9 |
13.5.2019 |
05:21 |
117,9000 |
117,900 |
SSN – San Sebastian (DVOR) |
Španělsko |
10 |
13.5.2019 |
05:22 |
119,1750 |
119,175 |
BIARRITZ Information |
Francie |
11 |
13.5.2019 |
05:25 |
128,2250 |
128,230 |
ATIS BIARRITZ |
Francie |
12 |
15.5.2019 |
06:45 |
126,600 |
126,605 |
VOLMET SANTIAGO |
Španělsko |
13 |
15.5.2019 |
06:53 |
116,400 |
116,400 |
STG – DVOR SANTIAGO |
Španělsko |
14 |
17.5.2019 |
10:07 |
116,400 |
116,400 |
STG – DVOR SANTIAGO |
Španělsko |
15 |
20.5.2019 |
11:06 |
115,450 |
115,450 |
LPA – DVOR/DME LOGROŇO |
Španělsko |
16 |
20.5.2019 |
11:08 |
112,300 |
112,300 |
PPN – Pamplona DVOR/DME |
Španělsko |
17 |
20.5.2019 |
11:09 |
115,450 |
115,450 |
LPA – DVOR/DME LOGROŇO |
Španělsko |
18 |
21.5.2019 |
11:43 |
114,100 |
114,100 |
GIR – Girona DVOR - DME |
Španělsko |
19 |
21.5.2019 |
11:44 |
128,7500 |
128,750 |
GIRONA ATIS |
Španělsko |
20 |
21.5.2019 |
15:01 |
124,1250 |
|
UNID |
|
21 |
22.5.2019 |
07:17 |
133,8500 |
133,855 |
ATIS GRENOBLE |
Francie |
22 |
22.5.2019 |
10:31 |
126,1750 |
126,180 |
ATIS LYON ST EXUPERY |
Francie |
23 |
22.5.2019 |
10:42 |
133,8500 |
133,855 |
ATIS GRENOBLE |
Francie |
24 |
22.5.2019 |
10:48 |
115,5500 |
115,55 |
LTP VOR-DME, LA TOUR DU PIN-Lyon East |
|
25 |
22.5.2019 |
18:32 |
115,400 |
115,400 |
CBY - CHAMBERY VOR-DME |
Francie |
26 |
22.5.2019 |
18:35 |
126,800 |
126,800 |
Geneva MET Broadcast |
Švýcarsko |
27 |
22.5.2019 |
19:32 |
124,7500 |
124,750 |
Geneva ATIS Information |
Švýcarsko |
28 |
22.5.2019 |
19:41 |
135,5750 |
135,575 |
Geneva ATIS |
Švýcarsko |
29 |
22.5.2019 |
19:44 |
116,600 |
116,600 |
LNZ -LINZ DVOR/DME |
Rakousko |
30 |
23.5.2019 |
02:27 |
130,4750 |
130,480 |
NATIONALES VOLMET INNSBRUCK |
Rakousko |
31 |
23.5.2019 |
02:52 |
110,500 |
|
ONI - UNID |
|
32 |
23.5.2019 |
06:08 |
124,0250 |
124,025 |
AIR FORCE MET REPORT |
|
33 |
23.5.2019 |
08:08 |
108,350 |
108,350 |
KD – Praha Kbely LOC/DME |
ČR |
34 |
23.5.2019 |
08:10 |
112,2500 |
112,250 |
NER – NERATOVICE VOR/DME |
ČR |
Tento pěkný článek svědčí, že jakkoliv zaměřenou cestu lze při správné míře nadšení skloubit s rádiem. Vyšší princip je pak o tom něco napsat sem na web, do časopisu, do skupiny na FB.
Centrální adresa klubu, sídlo klubu:
Československý DX klub
Lorencova 5424, CZ-760 01 Zlín
E-mail: mail(at)dx.cz
Kontaktní adresa pro Slovenskou republiku
Ing. Jaroslav Lajda (předseda klubu a zástupce Slovenské republiky)
Bôrická cesta 49, SK-010 01 Žilina
E-mail: slovensko(at)dx.cz
(c) Československý DX klub 2015