DX.CZ

ČESKOSLOVENSKÝ DX KLUB

Dálkový příjem rozhlasu, televize a služeb

facebook youtube

E-Shop

KošíkKošík je prázdný

Elektromagnetické čmuchátko

31.12.2016 12:00 I Jiří Kaplan

Následující téma je trochu odlehčeně "silvestrovské". Asi před rokem se v médiích objevily zmínky o přístroji pro monitoring nízkofrekvenčních elektromagnetických polí, který byl pojmenován jako "elektrosluch". To mě zaujalo a začal jsem o této problematice hledat informace.

3_248_1483133160_cmuchatko1.jpg
3_248_1483133160_cmuchatko1.jpg

Přesný návod přímo na popisované zařízení jsem sice tehdy nenašel, autor ho nezveřejnil, i když slibuje že na požádání ho případným zájemcům zašle.  Po internetu koluje několik různých návodů na obdobný přístroj. Asi nejvíce mě zaujal plánek na webu OK1FCB: http://ok1fcb.webnode.cz/konstrukce/prijimac-nf-magnetickych-poli/

Z tohoto návodu jsem vycházel, zapojení jsem ale trochu poupravil:

3_248_1483133159_elektrosluch.png
Schéma zapojení

Hlavní rozdíl je v koncovém zesilovači, který je místo integrovaného obvodu tranzistorový. Vyžaduje nastavení poloviny napájecího napětí na emitorech výstupních tranzistorů   trimrem M15 a nastavení klidového proudu odporem okolo 200Ohmů mezi bázemi výstupních tranzistorů. Při malém odporu je v reprodukci přechodové zkreslení (které v této aplikaci není tak důležité), při zbytečně velkém odporu zase stoupá klidový proud koncového stupně.  Výhodou je  větší zesílení a malý šum proti IO LM386.  Dále jsem intuitivně zvýšil hodnoty odporů v kolektorech prvních dvou tranzistorů kvůli snížení protékajícího proudu a snížení jejich šumu. Na prvním stupni jsem také použil tranzistor s nízkým šumem. Přiměřeně k tomu se  muselo změnit nastavení jejich pracovních bodů, na kolektorových odporech by také měla být asi polovina napájecího napětí. Dále jsem zvýšil kapacity filtračních kondenzátorů a posílil oddělení jednotlivých stupňů včetně stabilizace pro vstupní zesilovač.

3_248_1483133159_cmuchatko2.jpg
Přístroj bez zadní stěny

Feritová "anténa" je podle původního popisu, starší plochý feritový trámeček s cca 1000 závitů tenkého lakovaného drátu. Celá konstrukce je na odřezku plexiskla velikosti 7x14cm. To nebyl úplně šťastný nápad, kvůli vzájemným vazbám jsem nakonec musel přidat stínění z pocínovaného plechu včetně důkladného odstínění anténní cívky od vlastního zesilovače. Proto je cívka na obrázku schovaná pod plechem, ten ale nesmí tvořit závit nakrátko. Poté už byl přístroj použitelný, ale při větším zesílení  se stále ještě rozkmitává. Jeví se to jako vysokofrekvenční kmitání, pravděpodobně budu muset ještě zablokovat další stupně zesilovače v nadakustickém pásmu. Tranzistorový zesilovač dokáže zesílit i skutečně vysokofrekvenční kmitočty,  které už integrovaný obvod LM386 nezesiloval,  navíc měl proti nim zablokovaný vstup. To jsem u tranzistorového koncového zesilovače podcenil. Pro využití skutečně maximální citlivosti by možná byla vhodná externí cívka vzdálená od samotného zesilovače, připojená přes dvojžilový  stíněný kabel podle popisu v odkazu. Zesilovač je na univerzální destičce plošných spojů, napájení z 9V baterie.

A co je vlastně možné slyšet? V zastavěném území samozřejmě především všudypřítomné vrčení od elektrických rozvodů. Zajímavé je ale už jen samotné kolísání úrovně brumu. Nejvíc slyšitelné jsou vrchní vedení nízkého napětí, možná i díky připojeným elektronickým spotřebičům v domech. O něco slabší jsou podzemní kabely, které se často dají i poměrně přesně lokalizovat. Až překvapivě málo ruší venkovní vedení vysokého napětí, pokud nesrší vadné izolátory. Dále jsou to i nejrůznější rušící spotřebiče. Kolem továren, provozoven a obchodů je slyšet kvílení měničů a spínaných zdrojů. Zajímavé jsou  nejrůznější dopravní prostředky. V autě nebo autobusu je slyšet kvílení závislé na otáčkách motoru, pravděpodobně od alternátoru. To je slyšet také vně auta, na vzdálenost pěti až deseti metrů. Kvílení a pištění od projíždějících aut možná také pochází i od nejrůznější elektroniky, počítačů a sběrnic. Uvnitř autobusů jsou výborně slyšet i pulsy připomínající zapalování, v dieselu ale pravděpodobně od commonrailových vstřikovačů. Ve starších motorových vlacích bez všudypřítomné elektroniky je téměř úplné ticho, v modernějších jednotkách, Stadlerech a Regionovách je až brutální rušení. Nejhorší v tomto směru jsou tabule a displeje informačních systémů, ty ruší i na radiových vlnách až do VKV pásem, kde znemožňují téměř jakýkoli příjem kromě nejsilnějších místních vysílačů.  Mimo město ve volné přírodě je potom skutečně úplné ticho.  Překvapivé  byly vteřinové tiky od elektrických náramkových hodinek, stejně se projevují i další elektronické přístroje. Mobil právě komunikující s BTS dokáže téměř vystřelit sluchátka z uší :-) Zatím se mi ale nepodařilo zaslechnout přírodní zvuky ani pípání navigačních systémů popisované v odkazovaném článku, možná se to podaří po odstranění nežádoucích vazeb a samozřejmě také spíše v létě, kdy by přírodní "hvizdy" měly být silnější, nebo pokud se objeví polární záře.

Průzkum nízkofrekvenčního éteru se sice tomu klasickému nevyrovná, ale je určitě zajímavý, poučný a mnohdy i překvapivý.

 

3_248_1483133160_cmuchatko1.jpg
Přední panel

 

3_248_1483133160_cmuchatko1.jpg

3_248_1483133160_cmuchatko1.jpg

3_248_1483133159_elektrosluch.png

3_248_1483133159_elektrosluch.png

3_248_1483133159_cmuchatko2.jpg

3_248_1483133159_cmuchatko2.jpg

Technika Počet přečtení: 4228

Jméno:

E-mail:

ICQ:

Web:

Komentář:


Antispam: 8 krát deset =

Vyhledávání

Nepřehlédněte!

Výroční setkání CSDXC 2017 Veškeré informace o výročním setkání naleznete v tomto článku
ToDo List Sledujte postup prací na novém klubovém webu!
Přístup na klubový SDR přijímač Členové CSDXC mohou využívat klubový SDR přijímač

DX Forum

Octagon SX88 >>> no susak na pradlo to nebude :) blindscan2 je samozdrejme scan stejne jako blindscan ...
16.10.2017 19:17
Octagon SX88 >>> No, ale co je to blindscan2 ??? Jaky je jako rozdíl, nikdy jsem se s takovým označení ...
16.10.2017 19:08
Rady začátečníkovi >>> Přeji hezký den a plně se ztotožňuji, každý začátek je těžký- když neni někdo poblíž ...
16.10.2017 07:41

Poslední komentáře

Príbeh o novom autorádiu >>> Take jsem měnil, mam zkušenosti s renault megane ii, jak s vyměnou anteny tak rádia, ...
16.10.2017
Mobilný príjem digitálneho rozhlasu DAB+ >>> Zdravím, jinak k te anténě, pokud máš PASIV, tak se prodava aktivní rozbočovač (split ...
16.10.2017
Připomínka radiové perestrojky >>> Celou popsanou éru samozřejmě uchovávám v živé paměti. Když jsem poprvé konecm 80. le ...
10.10.2017
Príbeh o novom autorádiu >>> Pěkný článek :) A nemohl byste mi poradit autorádia do Fabie? Jelikož neustále nacház ...
02.10.2017
Bezdrôtové obecné rozhlasy >>> CZ databáze https://www.ctu.cz/vyhledavaci-databaze/evidence-stanic-bezdratoveho-mist ...
11.09.2017

Bazar

Aktivní anténní preselektor MFJ1020C (PRODÁM: Příslušenství) Prodám aktivní anténní předzesilovač a preselektor MFJ1020C. Rozsah ladění 0.1 - 40 MHz. Možnost při ... Detail inzerátu
SDR TRX Rad1o (PRODÁM: Přijímače) Prodam SDR TRX Rad1o..jedna se o limitovanou serii DX Campu je plne kompactibilni s HackRF ovsem nov ... Detail inzerátu
kopie OLYMPIA ATS-803A (PRODÁM: Přijímače) Nabízím pěknou a pravděpodobně nerozvrtanou KOPII " SIEMENS" Olympia ATS-803A.Funkční a až na drobný ... Detail inzerátu
ICOM IC-R75 (PRODÁM: Přijímače) STAV OK !! ZLÍN 602 712 848. MÁM I ELEKTRONKY,ALE NEBUDU SE VYPISOVAT, RÁD ZAVOLÁM ZPĚT.  ... Detail inzerátu

Reklama

Radio 1 Logo

Centrální adresa klubu, sídlo klubu:

Československý DX klub

Lorencova 5424, CZ-760 01 Zlín 

E-mail: mail(at)dx.cz

Kontaktní adresa pro Slovenskou republiku

Ing. Jaroslav Lajda (předseda klubu a zástupce Slovenské republiky)
Bôrická cesta 49, SK-010 01 Žilina
E-mail: slovensko(at)dx.cz

Plné zobrazeníI Mobilní verze

(c) Československý DX klub 2015

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.O cookies Rozumím